Először is: nagy megtiszteltetésnek tekintem, hogy megkértek, írjak én is ebbe a kötetbe. Amikor megkérdeztem, hogy milyen jellegű írást kérnek, azt a tanácsot kaptam, írjam le, mit üzenek a mai diákoknak. Tömören összefoglalva: szeressétek a matematikát, mert megéri! Persze ezzel együtt jár az a kérésem is a tanárokhoz, hogy kedveltessék meg a matematikát a diákokkal!
Én 1968-1972 között jártam a Fazekas Mihály Gimnázium speciális matematika osztályába. Ezt a fajta tagozatot igen hasznosnak tartom; de nem azért, hogy megpróbáljunk minél több matematikust kinevelni. Egyébként az én volt 40 osztálytársam közül rajtam kívül csak ketten szereztek matematikus diplomát; viszont legalább hat-hét orvos, jó néhány közgazdász, mérnök, jogász lett közülük! A matematikai gondolkozásmód elsajátítása ugyanis azért igen hasznos, mert szigorú következetességre, lényeglátásra, logikus gondolkozásra, pontosságra nevel, jó rendszerező-képességet alakít ki. Ezek a tulajdonságok pedig sok más területen kamatoztathatók.
A matematikát nem könnyű jól tanítani, mert magas szintű absztrakciós készséget kell elsajátíttatni a diákokkal. És ha egy diák az elején elveszti a „fonalat”, akkor könnyen elveszítheti a kedvét is. Ezért nagyon fontosnak tartom, hogy a diákok érdeklődését kell felébreszteni, és sikerélményt kell nyújtani. Mindenkiben van egy természetes kíváncsiság; engem a matematika azért vonzott, mert elvont kérdésekre precíz válaszokat tud adni. Ehhez járul még hozzá a matematika játékossága, feladványszerűsége, kihívás jellege is. Van, akit a matematika szépsége, tisztasága, harmóniája ragad meg.
Meg kell persze jegyezni, hogy az egyetemen tanított matematika jelentősen eltér a középiskolaitól, ugyanis jóval elvontabb, és nagyobb precizitásra van szükség. A kutatás pedig megint egy másik világ. Ez az igazi matematika: választ kapni természetesen felmerülő, még megoldatlan kérdésekre! Már a kérdések ügyes megfogalmazása is sokat számít, és egy-egy probléma megoldása különleges sikerélményt jelent. Sok buktató is van: akadnak híres (sőt hírhedt) problémák, amikkel már matematikus generációk sora foglalkozott sikertelenül.
Szeretettel emlékszem vissza a Fazekas Mihály Gimnáziumban eltöltött évekre. Akkoriban az egész osztály spec. matekos volt, és heti 10 órában tanultunk matematikát. Ebből nyolcat Dr. Kántor Sándorné tanított (aki nem sokkal ezután a KLTE Geometria Tanszékére került), kettőt pedig Szvetits Zoli bácsi. Nagyon sokat köszönhetek mindkettőjüknek! Kántorné tanárnő feladatsorain nevelkedve megtanultam „számolni”: nem ijedek meg a technikai bonyodalmaktól, és sok használható módszert, trükköt, fortélyt gyakoroltatott be velünk. Szvetits Zoli bácsi pedig olyan lelkesen csillogó szemekkel tud beszélni a matematikáról, amilyenekkel azóta sem találkoztam: élmény volt hallgatni. Szerettem foglalkozni a KöMaL (Középiskolai Matematikai Lapok) példáival, amiről bátran lehet állítani, hogy a világ legjobb középiskolás matematikai folyóirata!
Ezután a KLTE matematikus szakán szereztem diplomát, és végzés óta a Valószínűség-számítás Tanszéken dolgozom, jelenleg egyetemi docens beosztásban. A kutatói pályámon a Vilniuszi aspirantúra indított el, ahol egy igen pezsgő tudományos közegbe kerültem. 1985-ben védtem meg kandidátusi disszertációmat. További lökést adott az a két év, melyet a Humboldt Alapítvány támogatásával a németországi Tübingenben töltöttem el. A munkám elismerését többek között az 1997-ben elnyert Széchenyi Professzori ösztöndíj is jelzi. Jelenleg folyik az akadémiai doktori disszertációm elbírálása.
Végül szeretném megemlíteni, hogy a családban folytatódik a matematika szeretetének hagyománya: mind a két gyermekem, Júlia és Gyula a Fazekas Mihály Gimnázium speciális matematika osztályába jár, illetve járt. Sok szép eredménnyel büszkélkedhetnek: Julika például nyolcadikos korában holtversenyben első volt a középiskolások Arany Dániel versenyén, Gyuszkó pedig kétszer részt vett a Nemzetközi Matematikai Diákolimpián, ahol mindkétszer aranyérmet szerzett, egyszer nyert az OKTV-n is a speciális matematika tagozatosok között; jelenleg első éves az ELTE matematikus szakán, és az összes egyetemista számára kiírt Schweizer Miklós Emlékversenyen holtversenyben a második helyen végzett, ami nagyon szép teljesítmény; az is komoly elismerés, hogy már bekerült a KöMaL szerkesztőbizottságába, ahol a „nehéz feladatok” rovatának szerkesztésében vesz részt.
A gyermekeimmel, különösen fiatalabb korukban, gyakran matematikáztunk: megpróbáltam elmagyarázni, hogy bizonyos feladatoknál én hogyan gondolkozom. Az intuíció, az ötletek, a ráérzés igen fontos elem, amit lehet fejleszteni. A tanáraiktól is nagyon sokat kaptak: órákon, szakkörökön. A. gyermekeim sokat dolgoznak önállóan is: ha valamire magunktól rájövünk, sokkal mélyebben megértjük. De a matematikát sem lehet erőltetni. Viszont ha egyszer valaki ráérez az ízére, és célratörő, kitartó, akkor sokra viheti!
Dr. Pap Gyula
KLTE, Matematikai Intézet
Forrás: Pap Gyula gondolatai, Az FMG 1997-98-as évkönyvéből
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |